התערוכה "חלומות מבטון" האדריכלות שבנתה את באר שבע במוזאון הנגב לאמנות

ארן 1, 2014, הדפס שחור לבן
ארן 1, 2014, הדפס שחור לבן

צילום: אלי סינגלובסקי

מוזאון הנגב לאמנות התערוכה מוקדשת לאדריכלות בבאר שבע ומציגה את בירת הנגב כ"בירת הברוטליזם הישראלי", סגנון שדגל, בין היתר, בהחצנת החומר והמבניות. בתערוכה יוצגו למעלה מ 40 תצלומים של אדריכלים וצלמים ישראליים שתיעדו מנקודת מבטם מבנים אייקונים ומוכרים בבאר שבע, שנבנו בסגנון זה החל משנות ה-60.
התמונות חושפות את היופי הפשוט הגלום בסגנון השנוי במחלוקת, את משחקי האור וצל, את הדרמטיות שבמבנים והטקסטורות השונות, אך גם מציבות מראה למפגש הטעון בין האדריכלות החדשנית לבין תושבי העיר שניסו לעיתים לצבוע ולשנות, לצד הזנחה רבת שנים.


בין המבנים הבולטים ניתן למצוא את קולנוע "אורות" הוותיק, מרכז הנגב, בית העירייה ושיכוני מגורים ידועים כמו "מגדל המגרות", מבנים בביה"ח סורוקה, מעונות סטודנטים ופקולטות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובית הכנסת הבבלי. כמו כן יוצגו בתערוכה עבודות אנימציה ומשחק אינטראקטיבי לקהל, ויוצגו עבודות עכשווית של שני אמנים ישראליים שיצרו בחומרי בנייה, ובעיקר מלט.

את התערוכה אצרו במיוחד למוזאון האדריכלים הדס שדר וערן טמיר טאוויל עם עמרי עוז אמר ובאמצעותה הם מבקשים לקדם את ההכרה בחשיבותה של באר שבע בזרם הברוטליסטי העולמי, לצד שימור וטיפוח המבנים.

אירוע פתיחה: 17 באוקטובר, ביום רביעי, בשעה 19:00 במוזאון הנגב לאמנות בבאר שבע
נעילת התערוכה
 – 2 בפברואר 2019

שעות פתיחת המוזאון:
ימים שני, שלישי, חמישי:  16:00-10:00
יום רביעי:                       19:00-12:00
ימים שישי ושבת:            14:00-10:00
יום ראשון:                     סגור


מוזאון הנגב לאמנות בבאר שבע בניהולה של ד"ר דליה מנור פותח תערוכה חדשה חלומות מבטון: הסגנון שבנה את באר שבע. התערוכה תעסוק בזרם האדריכלות הברוטליסיטי בישראל שאפיין את באר שבע כבירת הנגב, בשנותיה הראשונות של המדינה. בתערוכה, שאצרו האדריכלים הדס שדר, ערן טמיר טאוויל ועמרי עוז אמר, מוצגים למעלה מ- 40 תצלומים של מבנים מוכרים בעיר, שממחישים את מעמדה החשוב של באר שבע כענף משמעותי בהתפתחות הברוטליזם העולמי, שהיה בשיאו בשנות ה- 60. בתערוכה משתתפים הצלמים-האמנים גבריאל בן נאים ואלי סינגלובסקי והאדריכלים-צלמים יעל איצקין, שלומי ערה ושרון יוקב. כל אחד מהם בחר להתייחס להיבט אמנותי, אדריכלי או חברתי אחר שמייחד את הבנייה הברוטליסטית בבאר שבע, שהפכה אותה לבירת הברוטליזם הישראלי.

כמו הבטון החשוף (ברוטליזם מקורו בצרפתית: "בטון ברוט" béton brut = בטון גולמי), כך גם התערוכה מבקשת לחשוף אמיתות. דרך עבודות הצילום השונות, התערוכה מגלה את היופי הגולמי של הברוטליזם שמאופיין בעושר ובתעוזה צורנית, ואת הסגנון הייחודי שהתפתח דווקא בבאר שבע, בין השאר בהשפעת הבנייה הערבית באזור כמו חצרות פנימיות, אוהלים
והאקלים המדברי. התערוכה ממחישה דרך הצילומים את ההבדל המהותי במבנים הממסדיים שטופחו ותוחזקו על ידי מוסדות שונים, לבין המבנים ששימשו ועודם משמשים למגורים. בכך, מציגה התערוכה את הצדדים היפים אל מול הצדדים הפחות מאירים – במפגש בין הברוטליזם הבאר שבעי עם חיי היום-יום.

הברוטליזם ביקש לבטא את האמת של המבנה ולא לכסותו בטיח; לחשוף את התהליך והמאמץ של הבנייה; ולהנכיח את חומרי הבנייה הפשוטים, ובראשם הבטון. בשל תנופת הבניה והאימוץ של הזרם בבנייה בארץ הדבר בלט במבני ציבור ומגורים בערים חדשות כמו באר שבע. בתערוכה מובאים מרבית המבנים האיקונים שנבנו בסגנון זה, ומדהים לגלות בכמה מהם מדובר:
קולנוע "אורות" המיתולוגי בשכונה ג' שמיועד היום להריסה, אנדרטת חטיבת הנגב המפורסמת של דני קרוון הצופה על באר שבע והסביבה, מרכז הנגב והתיק, בית העירייה ושיכוני מגורים ידועים כמו "בית הפירמידה" ו"מגדל המגרות", מעונות עולים כמו "אלטשול", פקולטות שונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הספרייה הרפואית ביה"ח סורוקה ובניין האשפוז הראשי, וגם בית הכנסת הבבלי, בית כנסת הכיפה ועוד.

התערוכה מציגה היבטים שונים של הברוטליזם בבאר שבע – מרגע הלידה, ההרואיות האדריכלית ועד קמילתו. בקומת הקרקע של המוזאון מוצגים הלידה והקמילה – הדעיכה המהירה של הזרם שלא זכה לאהדה רבה בארץ ובעולם. בחלל מוצגות תמונות ארכיון היסטוריות מהתהוות העיר וארבע עבודות אנימציה של האמנית יוטבת ערבה, שממחישות את התגלמות הבנייה במבנים באר-שבעיים מוכרים. לצד אלו, מוצגות עבודותיהם של האדריכלים – שחושפים בדרכם את המפגש האותנטי, והקשוח לעיתים, בין התושבים והארכיטקטורה הסוערת כמו תמונות הצבע שצילמו האדריכליות יעל איצקין ושרון יוקב. עבודותיהן ממחישות באירוניה ובהומור את מצבם העכשווי של המבנים הברוטליסטיים. הקולאז'ים של האדריכל שלומי ערה מוסיפים ממד של אשליה ופנטזיה למבנים המוכרים. "בצילומי הבתים והשיכונים אפשר לראות את דרכם של האנשים להוסיף צבע וחיים, להתגבר על אפרוריות הבטון ולבנות תוספות משלהם. במקביל, ניכרת גם הזנחה רבת שנים, שיש בה מן ההתרסה" מוסיפה הדס שדר האוצרת.

לעומתם, בקומה העליונה מוקדשת להירואיקה. הצילומים של בן-נאים וסינגלובסקי מספרים סיפור אחר. הם מתעדים את העוצמה של המרקם והטקסטורה הברוטליסטית. חלקם צולמו בלילות, בטכניקה מיוחדת שמנתקת את המבנים מן היומיום ומבליטה  את נוכחותם הפיזית. הפלסטית. הצילומים מדגישים את משחקי האור והצל ואת הדרמטיות הצורנית. המעצב אלון רזגור יצר במיוחד לתערוכה משחק שבו יוכל הקהל להתנסות באור וצל של צורות גאומטריות הנובעות מתוך האדריכלות הברוטליסטית של באר שבע.

הניגוד המוצג בין העוצמה של המבנים לבין מצבם העכשווי, נועד לקרוא לפעולה של הכרה, ושימור שיעלו את הבנייה הברוטליסטית לתודעה התרבותית המקומית והבינלאומית. זאת במטרה לעודד מורשת ארכיטקטונית ייחודית עבור העיר, שתשמש מקור לגאווה ולזהות מקומית.

לצד תערוכת האדריכלות תוצג "אמנות ובטון": שני אמנים עכשוויים שמטפלים ביצירתם בחומרי בניה, במיוחד במלט. דיויד גוס מציג סדרת ציורים המשתלבים כמו אריחי קיר, וחיימי פניכל במיצב של מראה עירוני בקנה מידה מתעתע.

התערוכה הופקה בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות.

שעות פתיחת המוזאון:
ימים שני, שלישי, חמישי:  16:00-10:00
יום רביעי:                       19:00-12:00
ימים שישי ושבת:            14:00-10:00
יום ראשון:                     סגור